01 mar

Saobraćajna infrastruktura

Na područiju opštine Valjevo zastupljena su dva vida saobraćajnih sistema – drumski i železnički. Na ovom prostoru ukrštaju se dva značajna magistralna putna pravca, koji imaju centralnu poziciju u putnoj mreži zapadnog dela središnje Srbije: M-4, sa pravcem pružanja zapad – istok, Loznica – Valjevo – Lajkovac veza sa Ibarskom magistarlom; M-21, sa pravcem pružanja sever – jug, Šabac – Valjevo – Užice veza sa Crnom Gorom. Železnički saobraćaj pruga Beograd – Bar.

UDALJENOST GRADA VALJEVA OD:

  • Valjevo – Loznica 75 km

Loznica – BiH granica Trbušnica – Šepak 5 km
Valjevo – granica sa BiH = 80 km

  • Valjevo –  Bajina Bašta 74 km

Bajina Bašta – BiH granica Bajina Bašta – Skelani 2 km
Valjevo – granica sa BiH = 76 km

  • Valjevo – Šabac 67 km

Šabac – Ruma 34.5 km (Ruma je izlaz za autoput Beograd – Zagreb E-70)
Ruma – Hrvatska granica Batrovci – Bajakovo 65 km
Valjevo – granica sa Republikom Hrvatskom = 166.5 km

  • Valjevo – Šabac  67 km

Šabac – Ruma 34.5 km
Ruma – Novi Sad 36 km
Novi Sad  – granica Horgoš, granica sa Mađarskom
Valjevo – granica sa Mađarskom (prelaz Horgoš) = 255.5 km

 

  • Valjevo –  Beograd (Koridor 10 i autoput E-75 – granica Horgoš) = 279 km
  • Valjevo – izlaz na budući autoput Beograd – Požega (Koridor 11) = 20 km
  • Valjevo – Beograd ( Koridor 10) = 98 km
  • Valjevo – Užice 94.5 km

Užice – Prijepolje 90 km
Prijepolje – granica sa Crnom Gorom Jabuka – Ranče 20 km
Prijepolje – granica sa Crnom Gorom – Čemerno 36 km
Valjevo – granica sa Crnom Gorom Jabuka (prelaz Ranče) = 204.5 km
Valjevo – granica sa Crnom Gorom Jabuka (prelaz Čemerno) = 220.5 km

Izgradnjom planiranog autoputa Beograd–Južni Jadran ostvariće se kvalitetna veza grada Valjeva, preko obilaznice Beograda, sa koridorom „X“ koji povezuje zapadne delove Republike putem E-70 (granica Hrvatske–Beograd) i E-75 preko Beograda sa jugom (Niš–Leskovac–granica Ma- kedonije) i priključnim vezama E-75 (Beograd–granica Mađarske) i E-80 (Niš–granica Bugarske). Mrežu državnih puteva će i dalje činiti dva putna pravca I reda i 11 puteva II reda koji međusobno povezuju grad Valjevo sa Beogradom i urbanim centrima Kolubarskog i susednih okruga.

Izmeštanje deonice državnog puta I reda IB-23 (br. 4) Valjevo – Lajkovac Radi obezbeđenja kvalitetne saobraćajne veze zapadnog i središnjeg dela Centralne Srbije (opština Loznica, Osečina, Valjevo, Lajkovac, Lazarevac i Aranđelovac), predviđeno je izmeštanje deonice puta od Valjeva (Iverak) do Lajkovca usled značajnih ograničenja za realizaciju i eksploataciju postojeće deonice puta. Početak izmeštanja deonice državnog puta je završetak postojećeg dela državnog puta I reda sa četiri saobraćajne trake i razdelnim pojasom u Iverku, dok se deonica završava priključkom na buduću petlju „Lajkovac“, autoputa E-761. Generalnim projektom koridora državnog puta I reda IB-23 (br. 4) Loznica-Valjevo- Lazarevac, deonica: Iverak-Lajkovac.

Tranzitna severna obilaznica Valjeva Tranzitnu obilaznicu urbanog centra Valjeva na DP IB-23 (br. 4) i DP IB-23 (br. 21) formiraće izgrađena jugoistočna i planirana severna deonica, dok se u horizontu Prostornog plana ne predviđa jugozapadna deonica obilaznice.

Ostali državni putevi I reda: Planirana rehabilitacija ostalih državnih puteva I reda realizovaće se radovima na:

1) rehabilitaciji DP IB-23 (br.4) na deonici Pričević-Loznica;
2) rehabilitaciji DP IB-13 (br. 21) na deonici granica opštine Koceljevo-Valjevo, sa uređenjem aktiviranog klizišta kod Rađevog Sela;
3) rehabilitaciji DP IB-13 (br. 21) na deonici Valjevo-granica opštine Kosjerić.

Razvoj vazdušnog saobraćaja zasnivaće se na rekonstrukciji i modernizaciji opšteg aerodroma Divci – Valjevo, proširenjem lokacije postojećeg sportskog aerodroma. Opšti aerodrom je planiran bez noćnog sletanja, za poslovno – turističke (za avione sa maksimalno 50 sedišta) i poljoprivredne namene i otpremu/dopremu određenih vrsta tereta. Područje aerodroma (čija je referentna tačka 440° 17’ 52,7″ N 200° 01’ 17,61″ E) obuhvata prostor određen površinama za ograničenje prepreka, radi zaštite prostora od prepreka koje bi mogle uticati na bezbednost vazdušnog saobraćaja pri opcijama prilaženja, sletanja, poletanja i odletanja vazduhoplova. Obuhvata unutrašnju horizontalnu površinu poluprečnika 2.500 m i visine 45 m iznad referentne tačke aerodroma, prilazno-poletnu površ sa nagibom od 4% i dužinom od 2.500 m u odnosu na prag poletno – sletne staze18. Prostornim planom se rezerviše prostor površine oko 19 ha, pored lokacije postojećeg aerodroma površine 29 ha, južno od postojećeg državnog puta IB-23 (br. 4) od granice katastarske opštine Divci do železničke stanice u Divcima. Aerodrom će pristupnim putem biti povezan sa DP II br. 148 (br. 202) i sa planiranom petljom “Divci” na izmeštenoj deonici DP IB-23 (br. 4).

  • Izvor: Prostorni plan grada Valjeva, „Službeni glasnik grada Valjeva“ 3/2013, od 18.3.2013, sveska 3